blank'/> Miss Bildad: Att synas eller inte synas, det är frågan

5 augusti 2014

Att synas eller inte synas, det är frågan












Jag lägger sällan upp bilder på mig själv på nätet nuförtiden för nätet är inte i alla avseenden en trevlig plats. Människor kommenterar andra människor och frångår man normen det minsta lilla, och knappt ens det, kan kommentarerna bli allt annat än trevliga.

Ovan ser ni en bild på mina ögon. Dessa ögon som är den största anledningen till att jag väljer att i det stora hela förbli ganska osynlig.

För en tid sedan läste jag om Carly Findlay, en australiensisk kvinna som blev utsatt precis för sådant jag är rädd att bli utsatt för. Någon hittade en bild av henne på nätet, postade den på Reddit och diskussionen var igång. Men Carly valde att ge sig in i diskussionen och att skriva om erfarenheten på sin blogg. Och nog är det så att många får sig en tankeställare när personen bakom bilden dyker upp, men jag frågar mig vad det är som gör att man inte tycks förstå att det är en levande, kännande, tänkande människa man pratar om innan?

Att respektera människors alla olika variationer borde vara A och O. Vi ser alla olika ut och vi fungerar olika. Vissa passar in i den normativa mallen, andra gör det inte, men oavsett vilket ska ingen behöva känna att hen behöver gömma sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar