blank'/> Miss Bildad: Är du lönsam, lille vän?

19 augusti 2014

Är du lönsam, lille vän?

Det finns grupper av människor i samhället som värderas i kronor och ören, t.ex invandrare och människor med funktionsvariationer. Hur mycket kostar den personliga assistansen? Handikappersättningen? Lönebidragen? Redan när jag var barn blev jag medveten om detta då jag olyckligtvis hörde politiker diskutera på tevenyheterna om hur mycket funktionshindrade människor kostade samhället.

Det är inte okej att få människor att känna sig som bördor. Det är inte okej att mena att vissa människor är mer värdefulla än andra.

En funktionsnedsättning eller en sjukdom är något man föds med eller drabbas av när som helst i livet. Det är inget val man gör med förhoppningen att kanske inte behöva arbeta alls eller inte lika mycket som friska, normalhindrade människor. Var finns rättvisan i att lägga skuld på människor för något de inte har valt  själva? Och lever vi verkligen i ett samhälle där vissa värderas högre än andra? Där det inte är en självklarhet att ta hand om och stötta varandra?

Jag är sorgligt medveten om att min existens är en större samhällskostnad än t.ex min normalhindrade systers. Men är detta något jag ska lida för? Handlar inte en människas värde om just det, att hen är en människa? Eller är vi blott kostnader som ska betala av vår samhällsskuld?

2 kommentarer:

  1. Känner likadant, att jag blivit en "samhällsparasit" som ligger samhället till last. Att jag dessutom ser frisk ut får mig att må ännu sämre. Som om jag borde ursäkta och förklara mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sjukdomar/funktionsnedsättningar som inte syns utanpå är extra besvärliga eftersom det är svårare att få någon förståelse. Jag tänker att människor måste öppna sina sinnen och LYSSNA istället för att efter att ha kastat en blick på en person tro att man vet allt om dens funktioner.

      Radera