blank'/> Miss Bildad: Han, hen, hon eller det?

6 augusti 2014

Han, hen, hon eller det?

En kväll satt jag på en restaurang med ett par vänner och diskuterade köttmarknaden/dejtingdjungeln/vad man nu vill kalla det. En av vännerna (också funkis) drog sig till minnes tonårstiden. Ja, ni vet. Den där perioden då man upptäcker att det finns killar, tjejer, attraktion. Runt omkring en förvandlas kompisarna från flickor och pojkar till spirande kvinnor och män. Ja, förutom man själv då. Min vän beskrev det så bra: De andra blev kvinnor och män. Själv var man varken eller. Man blev ett ”det”. Ett det som stod utanför de andras hormonsvallningar och uppvaktingsritualer.

Och min vän berättade vidare om när hon åker på utbildning med jobbet och under dagtid pratar hon med de andra och männen är trevliga och de kommer bra överens och de skrattar och skojar. Sedan blir det kväll och man kilar ner på puben och äter middag och dricker öl och plötsligt är man inte bara kollegor, utan man är kvinnor och män och de där männen som varit så trevliga och skojiga under dagen ser plötsligt inte min vän utan bara de andra kvinnorna och min vän har plötsligt blivit osynlig.

Som jag känner igen mig i detta! Det där detet, det är också jag. Den där osynliga, den är också jag. Jag är liksom inte med i leken. Inte i skolan, inte på krogen, inte nån annanstans heller.

Människor med funktionsnedsättningar blir ofta avsexualiserade. Att vi alls skulle bli kåta eller kära eller vad som helst som har med sex och romantik att göra tycks för många vara en total överraskning.

Jag har ofta i mitt liv tänkt, när mina tjejkompisar har klagat på killar som visar intresse och flirtar och köper drinkar och allt vad det nu är, att vad fan, inser ni lyxen i att kunna klaga på det här?!

Och det är klart att jag förstår att det där spelet mellan könen kan vara destruktivt och att mäns påflugna intresse och oförmåga att fatta att nej, jag är inte intresserad inte alltid är att hurra för och att det hör till de här jävla könsrollerna som är helt rubbade. Men ändå. Det är skillnad på att vara en han, hen eller hon och på att vara ett det. Det är skillnad indeed. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar