blank'/> Miss Bildad: ”Behöver du hjälp?”

17 augusti 2014

”Behöver du hjälp?”

Alla behöver vi hjälp ibland. Vissa av oss mer, andra mindre. Jag vill påstå att jag hör till den grupp som behöver mer hjälp en medelsvensson, men ändå är relativt självgående.

Att be om hjälp är inte alltid så himla lätt. Jag måste alltid kämpa lite med mig själv innan jag tar steget. I min uppfostran ingår att man ska klara sig själv och inte vara till besvär. Men när jag väl tar mig över den där första tveksamhetströskeln är de flesta människor både vänliga och hjälpsamma.

Men så ibland möter man de där som är överdrivet hjälpsamma. De som liksom redan har bestämt vad man behöver hjälp med (och hur mycket) utan att ens fråga först om man faktiskt behöver hjälp just då.

En gång stod jag i Cityterminalen i Stockholm med en tjugolapp i handen och försökte räkna ut hur en växlingsapparat fungerade. När man inte ser att läsa instruktionerna kan det ta lite extra tid innan man har fått kläm på det hela. När jag står där rycks plötsligt tjugolappen ur min hand, stoppas in i maskinen och de klirrande mynten plockas upp av en främmande hand. Någon tar mig under armen och det är ungefär nu jag återfår fattningen och förstår att här står det någon på min blinda sida (jag är blind på höger öga) och ”hjälper” mig med saker och ting. Jag vänder mig mot personen ifråga, får syn på en äldre liten dam och tackar vänligt men bestämt nej till fortsatt hjälp. Efter lite diskuterande går hon med på att jag faktiskt kan klara mig själv och promenerar iväg.

Människor vill vara vänliga – och det är fint, men ibland tar sig normalhindrade människor friheten att själva bestämma om och när man behöver hjälp. Jag är en vuxen människa. Jag vet mina egna begränsningar. Så det rätta att göra är att respektera det och vara en hjälpande hand när jag ber om det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar