blank'/> Miss Bildad: Ett skäl att inte använda sin vita käpp

11 augusti 2014

Ett skäl att inte använda sin vita käpp

Jag har en vit käpp, en markeringskäpp. Den är inte till för att orientera sig med utan används helt enkelt för att göra andra uppmärksamma på att man har en synskada. Det är mycket praktiskt då jag slipper hålla utkik efter cyklister, bilar, joggare och annat som rör på sig. Men trots detta är jag väldigt dålig på att använda min käpp. Jag minns faktiskt inte när jag gjorde det senast. Förklaringen är enkel: Folk.

Jag har upptäckt att när folk får syn på någon med vit käpp orsakar det de mest märkliga beteenden. På min väg genom stan får jag alla möjliga muntra tillrop, varav det mesta är beröm för att jag är så duktig att jag är ute själv. Naturligtvis förstår jag att folk menar väl, men denna oönskade uppmärksamhet får mig ändå att stoppa ner markeringskäppen i väskan och låta den ligga där och skräpa i väntan på att jag ska känna för att använda den igen. Kanske om jag hamnar på ett ställe där det inte finns nåt folk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar