blank'/> Miss Bildad: Medicin, medicin, medicin med det samma!

30 augusti 2014

Medicin, medicin, medicin med det samma!

Syntolkning: Bilder föreställer tre stycken pillerkartor som ligger i en hög.

Det finns människor som har åsikter om mediciner. Oftast människor som inte tar några mediciner själva. Vissa sjukdomar anser de är självklara att ta mediciner mot, andra inte.

Till de sjukdomar där mediciner anses självklara är många av de fysiska. Det torde vara ytterst sällsynt att någon ifrågasätter att en diabetiker tar insulin. Men när det gäller psykiska sjukdomar är det värre. Många frågor dyker plötsligt upp. En vanlig är ”Men förändrar det inte din personlighet?” Jag kan bara tala för mig själv, men det enda som händer när jag tar mina stämningsstabiliserande mediciner är att jag plötsligt inte längre pendlar mellan djupa depressioner och höga höjder och jag skulle inte vilja påstå att varken toppar eller dalar hör till den jag är. Men detta övertygar inte alla. Borde det inte finnas andra sätt jag kan använda mig av? Det kryllar av förslag. Prova LCHF! Ta promenader! Börja meditera!

Kärnan i detta ständiga ifrågasättande är att psykiska sjukdomar inte ses som riktiga sjukdomar. En diabetiker har ett uppenbart fysiskt problem, men någon som lider av svår ångest?

Hjärnan är (uppenbarligen) en del av vår kropp, precis som hjärtat, lungorna eller bukspottkörteln. Så att hjärnan skulle vara fri från (åtminstone vissa) sjukdomar är väldigt ologiskt. Att psykiska sjukdomar också har benämnts som ”själsliga sjukdomar” gör saken mer komplicerad eftersom detta antyder att sjukdomarna hör till det diffusa begreppet ”själ” och inte från något som pågår inne i vår hjärna.

För mig är medicin mot min bipolaritet ett självklart alternativ. Livet blir lugnare, jag slipper kastas mellan eufori och förtvivlan och om jag inte hade fått min medicin är risken stor att jag inte hade levt idag.

Så psykiska sjukdomar är inte negativt tänkande som enkelt botas med en promenad i solen. Psykiska sjukdomar är dödliga sjukdomar och människor med psykisk sjukdom förtjänar att tas på lika stort allvar som vilken patientgrupp som helst.

Medicinering är för många skillnaden mellan liv och död, så sluta ifrågasätta, sluta kom med påståenden som enbart är grundade i fördomar och sluta för allt i världen att få människor att tro att deras sjukdom skulle försvinna bara de ryckte upp sig. 

2 kommentarer:

  1. Åh, vad bra du skriver och vad rätt du har! Jag är också bipolär och när jag fick min diagnos för ett år sedan (efter ett helt liv av elände) så sa en vän: "nuförtiden ska alla ha en diagnos, varför kan man inte vara som man är." Så säger man aldrig till någon med en fysisk sjukdom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och varför gör man skillnad på psyket och fysiken? Det är mycket märkligt!

      Radera