blank'/> Miss Bildad: Hej! Jag är socialt försiktig.

27 augusti 2014

Hej! Jag är socialt försiktig.

Syntolkning: På bilden ovan ser vi en blå och vit tröja med texten:
"Walk up to the club like what up I have social anxiety and I want to go home".

Jag har alltid tyckt att social fobi är ett så negativt uttryck. Det är ett sånt där uttryck som får det att kännas som att det nog faktiskt är nåt ganska stort fel på en. Då föredrar jag hellre att säga socialt försiktig, för det är precis det jag är.

Jag har aldrig gillat stora tillställningar. Ni vet som nyårsfester eller födelsedagsmiddagar. Alla dessa människor gör mig nervös och min sociala kompetens, om jag nu har någon, blir obefintlig. Även om jag känner alla närvarande är det fortfarande jobbigt. Jag brukar säga att fler än fyra personer i samma rum (jag själv inräknad) är alldeles för många.

I dagens samhälle efterfrågas ständigt denna sociala kompetens. Att inte ha den när man är i större sammanhang, eller att bara ha lite av den, är verkligen inget eftersträvansvärt. Det är som en sjukdom. Något som behöver botas. Men saken är den att människor är olika. Vissa går helst på en fest en lördagskväll och minglar glatt och utan problem med kända och okända. Andra sitter hellre hemma med en bok och minglar med romankaraktärer.

Att sjukdomsförklara människor bara för att de inte uppfyller det för stunden eftersträvansvärda idealet är en märklig sak att göra. Social försiktighet är inget nytt och inte heller något konstigt. Det är bara om man blir väldigt lidande av den som den är ett problem som borde åtgärdas.

Så låt oss alla få vara som vi är. Jag lovar att samhället inte går inte under för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar